Thursday 11 June 2009

"Highlands" Magazine 41 (France)


A quite extensive review of "Edge Of The Dark" has just appeared in the French "Highlands" magazine. Trouble is, I've no real idea of what it says!

If anyone could let me have a translation, I'd be really grateful. Here's the review:

BEAU - EDGE OF THE DARK (Angel Air, 2009)

BEAU, signé par le label Dandelion en 1968,a sorti BEAU en 1969 et CREATION en 1971. Il eut également l’opportunité de collaborer avec le brillant duo psyché prog folk "The Way We Live" (futurs TRACTOR) pour l’enregistrement de son 3éme album HIGH MASS. Dandelion fit faillite et ces titres ne virent le jour ni en vinyle, ni en CD. C’est désormais réparé et nous pouvons apprécier celui dont John Peel disait qu’il était un remarquable compositeur bon à écouter en toutes circonstances. "The Smoke Of Eden" est un bijou psyché folk ou guitare électrique et acoustique se répondent à merveille. Le timbre de voix de BEAU présente à cette occasion quelque similitude avec Neil Young. C’est un excellent chanteur qui fait parfois penser à Leonard Cohen lors de "The Last Ballet". "My Star" est un psyché folk envoûtant, dénué de limites. La voix de BEAU prend également toute son ampleur sur le magnifique "High Mass" d’une belle simplicité. "Bristol Museum" et "The Commodore" sont un clin d’oeil à l’excellence de Fairport Convention et BEAU me fait penser à un troubadour contestataire, sa musique fait grincer les dents des puissants. Ici, nul n’est question d’ostentation ou d’effets de manche, mais plutôt de dépouillement et de qualités d’écriture. Ce minimalisme est pourtant d’une exceptionnelle puissance, rappelant à lui seul la beauté des échanges de guitare des CSN & Y de FOUR WAY STREET. Il est possible que Bruce Springsteen ait beaucoup écouté BEAU pour le sublime "Ghost Of Tom Joad". La simplicité de BEAU fait aussi son effet sur le superbe "Why Do You Laugh?". "Flowers Of The Sea" revient au psyché folk (superbe partie de guitare électrique). Je reprendrais bien une autre part de rêve. Elle m’est d’ailleurs servie par la grâce d’un Byrds de haut vol, garantie sans bonus ni stockoptions. Ce morceau porte assurément la marque de "The Way We Live". Il se pourrait même que l’esprit de Dieter Dierks (mythique producteur de Krautrock) ait guidé cet enregistrement. Cet album est tout de même à écouter dans une situation propice à l’introspection et marque parfois le pas comme sur le plus commun Jigsaw. En revanche "The Mirror" est une réussite, savant mélange de folk et de musique indienne. Cette influence me semble être une référence à l’essentiel ALL THINGS MUST PASS de George Harrison. BEAU est sans aucun doute un artiste à redécouvrir et c’est une compilation de premier choix qui plaira sans peine aux amateurs de folk et au-delà. (***1/2)

Yann CARDUNER


EDIT: (11/6/09)

Thanks to Zena in Letchworth and Judith in Hebden Bridge for the following translation:

BEAU, signed by the Dandelion label in 1968, released BEAU in 1969 and CREATION in 1971. He also had the opportunity to collaborate with the brilliant prog-psychedelic folk duo “The Way We Live” (later TRACTOR) for the recording of his 3rd album HIGH MASS. Dandelion failed, and these titles never saw the light of day either on vinyl or on CD. This has now been put right and we can appreciate someone who John Peel said was a outstanding composer - good to listen in all circumstances. “The Smoke Of Eden” is a gem of psyche-folk where acoustic and electric guitar work together perfectly. The timbre of Beau’s voice here is quite similar to Neil Young. He’s an excellent singer who, in “The Last Ballet”, sometimes reminds one of Leonard Cohen. “My Star” is a haunting psyche-folk song without parallel. Beau’s voice is shown in all its breadth on the magnificent “High Mass”, a song with a marvellous lack of pretence. “Bristol Museum” and “The Commodore” offer a nod to the excellence of Fairport Convention and Beau makes me think of a protest troubadour: his music makes the powerful gnash their teeth. There is no question here of ostentation or complexity, but more the purity and the quality of the writing. This minimalism is however exceptionally powerful reminding one of the beauty of the exchanges of guitar of the CSN & Y of Four Way Street. It’s possible that Bruce Springsteen has listened a great deal to Beau for the sublime “Ghost Of Tom Joad”. BEAU’s simplicity is also to the fore on the superb “Why Do You Laugh?”. “Flowers Of The Sea” returns to psyche-folk (with a great electric guitar part). I have another thought. It also reminds me of high-volume Byrds without (bonus ni stockoptions?). This piece certainly has the feel of “The Way We Live”. It could be even that the spirit of Dieter Dierks (the mythical Krautrock producer) guided this recording. This album is one to be listened to when you have time to think and let the pieces of the Jigsaw fall into place. “The Mirror” is a successful mix of folk and Indian music, influenced it seem to me by George Harrison’s essential All Things Must Pass. BEAU is undoubtedly an artist to rediscover and this is a first choice compilation that will undoubtedly please folk fans and other music lovers.

Rather better than I expected! Thanks, Yann...




1 comment:

  1. I'll have check this out - thanks for posting the review.

    ReplyDelete